Lekce udržitelnosti v Číně... difain baj ŠKODA AUTO
9 let jsem značku hrdě zastupoval na různých světových trzích a věřil v její sílu doma, v Evropě, nebo právě v Rusku, kde jí byl úspěch přán. Naopak, byl jsem kritikem hladových expanzí na čínský či indický trh, znaje hodnoty a možnosti značky.
Dnes je konec roku 2022. Se značkou ŠKODA AUTO mne už pojí pouze vztah s mnoha kamarády, kteří nejen v Mladé Boleslavi pořád pracují. I nadále však obdivuji nadšení a zelené srdce vývojových týmů v Česaně. Věřím, že s postupným minimalizováním a schováváním slavného háčku nad S, také nezačíná éra schovávání značky samotné.
Definice "udržitelnosti" v praxi?
Bezpochyby, nyní něco více jak 3 miliónový indický trh, bude v budoucnu růst. Ostatně zcela jistě se o to postará Maruti Suzuki, které dnes patří cca 45% tržního podílu. A také další lokální či obecně známé asijské značky, kterých TOP 6 tvoří 90% indického trhu!
Za mne dobrý!
Jaká může být šance manažerů z Mladé Boleslavi, kteří v rámci 3 letého kontraktu v prvním roce poznají, jak se takový Ind chová, jaké má priority a jaké má potřeby mobility? Jaké může mít povědomí, co lidé říkají, co potřebují a co cítí, když je kulturně a jazykově vzdálený tak, jako nikdo jiný z konkurence. Jaká je tedy šance na úspěch škodovky proti asijským tygrům, kteří vědí, kde zaútočit, co si ochránit a o co správně pečovat. A jaká je vlastně motivace?
Možná, že by stačilo soustředit se na to, co uměla škodovka nejlépe a co ji stále dnes řadí mezi přední evropské značky na trhu. Přirozená produkce dostupných a zákazníkem poptávaných automobilů pro danou dobu, orientace na evropského a zejména východoevropského zákazníka, využívání a neustálé vyvíjení odzkoušených a spolehlivých technologií.
Stačilo by také kompletně rekonstruovat motivační a hodnotící systém, zejména managementu společnosti s jasnou a příkladnou orientací na výkon a zodpovědností. Umět pracovat s neproduktivními jedinci a umět je ze společnosti uvolňovat. Dávat více šancí praktikům, kteří mají jasné vize a dokáží si definovat a následně realizovat cíle. A to nejpodstatnější, orientovat se na skutečnou práci, nikoli na prezentaci práce.
Je ale vůle něco v MB měnit?
Tak či onak, za pár let tu bude vysvědčení, které nevystavuje nikdo jiný, než konečný zákazník.