Úvaha: Ovce, nebo skutečný pokrok?
Bylo období, kdy jsem každodenně dojížděl R10 z Prahy do Mladé Boleslavi. Ačkoli špička na této dopravní tepně byla vždy ráno ve směru na Prahu, i obráceným směrem se hustota dopravy nijak výrazně nelišila. Důvodem je fakt, že v Mladé Boleslavi vždy pracovalo dosti velké procento lidí, kteří bydleli v Praze, nebo jeho okolí. Na R10 se vždy tolerovala vyšší rychlost, než je tomu na jiných několika proudových silnicích v ČR. Tedy tolerovala - spíše se téměř nikdy neměřila. Fenomén této silnice spojující hlavní město ČR s hlavním městem automobilového průmyslu je desítky let známý. Pravděpodobně je to dáno historií, kdy pro testovací vozy s registrační značkou F neplatily rychlostní limity. A tak se z R10 stala skutečně rychlostní silnice, na které se proháněli i zaměstnanci automobilky v limitech, které jim jejich škodovky umožňovaly.
R10 jsem projížděl koncem června. Jel jsem ráno v čase, kdy škodováci jezdí do práce. Přiznám se, že jsem trochu pospíchal a většinu času jsem strávil v levém pruhu předjížděním pomalejších vozů. Po několika km jsem se zamyslel nad vzniklou situací a došlo mi, jaká auta se to v pravém pruhu plíží hluboko pod rychlostním limitem komunikace. Vedle starších vozů, to byl skoro každý služební elektrický Enyaq, plížící se do města svého vzniku rychlostí o něco vyšší, než dlouhé kamiony. Volám svému škodováckému kamarádovi a ptám se, co zatím hledat? Věděl jsem, že i elektrická škodovka má dojezd několikanásobně vyšší než je průměrná vzdálenost mezi bydlištěm zaměstnanců a jejich prací, kde je nabíječek spousty. Odpověď mne zaskočila. I když hustota nabíjecích stanic v Boleslavi je slušná, aktuální počet elektrických služebních vozů zaměstnanců je již takový, že mnohdy způsobuje problém s hledáním volné dobíjecí stanice právě u místa, kde je umístěna jejich kancelář. Každý si tak radši rozmyslí, jestli dojede do MB s prázdnou baterií, nebo radši bude mít určitou rezervu na dojezd domu. Kamarád mi ještě doplnil jednu pikantní informaci o tzv. "plíživém pátku". Co to je? To zaměstnanci se služebním elektromobilem vyjíždí z továrny s plně nabitým vozem, nejekonomičtějším způsobem, aby jim v mnoha případech vydrželo auto na popojíždění o víkendu. V pátek tedy není vzácnost, že rychlost kamionů na R10 je rovna rychlosti elektrických škodovek.
Zaměstnanci škodovky si Enyaqa pořizovat nemusí, ale jsou k tomu dostatečně "motivováni". Podobně, jak EU regulace "motivuje" automobilky vyvíjet a vyrábět bateriové vozy (BEV).
R10 může být zrcadlem škodovky
O co mu jde? Je zhrzený? Vysmívá se?
Po zmíněné cestě er desítkou a hovoru s mým mladoboleslavským kamarádem mám smíšené pocity. Přemýšlím, kam až jsou schopni lidé zajít a co vše jsou schopni profesně přijmout. I když je nyní propaganda e-mobility na vysoké úrovni, běžní lidé, zaměstnanci automobilky mají vždy vrásčité čelo, když se o e-mobilitě začneme bavit.
Ačkoli ŠKODA AUTO je stále ještě pragmatickou značkou, která se dlouhodobým výrobním plánem nepřihlásila k plné elektromobilitě (podíl BEV v roce 2030 je plánován na na 50-70% v závislosti na vývoji různých trhů), obchodně-marketingové aktivity tento směr výrazně podporují. A co více, vzbudili se aktivisté, kteří elektromobilitu začali prosazovat tak horlivě, až z toho jde hlava kolem. Spousty z nich je možné shlédnout na sociálních sítích. Úsměvných příspěvků typu - Enyaq dojel do Rakouska, Enyaqem do Chorvatska a zpět, jsou sítě plné.
Vrcholem této propagandy však byl červnový článek mediálního gigantu MAFRA. Po pravdě si nepamatuji, kdy jakýkoli komerční subjekt dostal tolik prostoru na titulní straně jednoho z nejsledovanějších zpravodajských portálů iDNES.cz
Články Peklo nebo pohoda? a následně "Odpovídáme na komentáře z diskuze" autora Václava Nývlta se drželi na titulní straně portálu několik hodin. A zejména ten druhý jmenovaný byl skutečně zoufalým činem autora o eko-aktivitu, která byla následně dostatečně slušně popravena diskutující veřejností. Doporučuji shlédnout, abyste si dokázali utvořit názor.
Obhajoba, že se skutečně nejednalo o komerční sdělení, ale o nezávislý test nijak nepomohla.
Připomnělo mi to duhové reklamy na právě proběhlém EURO 2020, násilné poklekávání fotbalistů a podobné populistické aktivity, které sice poukazují na jistou problematiku, ale také stále častěji aktivují extrémistickou část populace.
V případě elektromobility je to podobné. Je několik aktivistů, jako např. zmíněný autor iDNES, kteří se dobrovolně nechají natlačit do slepé uličky a pak jsou tisíci "hejty" profesně ničeni. A po pravdě, tak trochu právem. Zejména z důvodu uvedených polopravd a manipulačních výňatků, které v tomto případě mají bateriový vůz zvýhodnit proti jiným druhům automobilů. Jsem si jistý, že i samotné automobilce podobné "PR" rozhodně kladnou image nepřináší.
Bateriově poháněný automobil jako volba ano, diktátem jen pro ovce!
Úvahou nad elektromobilitou jsem již zabýval zde. Prohlašuji se za BEV-skeptika a propagátora hybridních i plug-in hybridních pohonů, které neomezují mobilitu a zároveň významně řeší snižování CO2. Zároveň jsem pro reálnou motivaci výrobců k vývoji alternativních celkově šetrných pohonů k životnímu prostředí pro budoucnost. A podtrhávám slovo celkově, nikoli lokálně.
Zde však komentuji ten populistický a neopodstatněný tlak. Narůstající diktát, který se začíná stupňovat a kterému, zdá se, není úniku. Většina skutečných automobilových odborníků ví, že BEV budoucí masovou mobilitu neřeší. Doporučuji především přečíst či shlédnout rozhovory s kapacitou, jakou je např. prof. Ing. Jan Macek, DrSc. z Fakulty strojní ČVUT. Pan Macek reprezentuje právě odbornost a poskytuje komentáře a názory skutečných odborníků, výhradně očima vědy a faktů, nikoli ideologie.
Toto téma se dá probírat z různých úhlů pohledu i hodiny. Respektuji, ba co více, je mi sympatická odlišnost. Dokáži si představit určitou zákaznickou skupinu, pro kterou bude zejména malý městský elektromobil perfektně řešit část mobility.
Jak ale tento diktát může řešit naše škodovka? Lidé pracující ve vývoji, výrobě a prodeji, kteří si dlouhá léta tvořili profesní image produkty, které poháněl dieselový či benzínový motor. Říkám si, jestli skutečně nastavené podmínky mohou ze srdcového autaře, udělat elektro-plížila pod eko-zástěrkou a zůstat profesně šťastným?
Odpovědi dostávám různé.
Většina je schopná se "ohnout". Práce s auty je jako s čímkoli jiným. Dříve byly tlačítkové telefony, dnes jsou smartphony. A tak k tomu mnozí přistupují s tím, že se jedná o pokrok.
Pak jsou tzv. "zoufalí BEV odmítači," naštvaní automobiloví srdcaři. Dokud bude chodit výplata, budou dělat, co se jim řekne. Systém je zpracuje tak, že budou vyvíjet a prodávat vůz, kterému ani nevěří a vlastně by si jej ani nevybrali, natož koupili. Jejich jedinou nadějí však může být "hybridní pracovní systém", který i přes odlišný trend umožní realizovat jejich představy a přesvědčení. A ten škodovka může nastavit.
Samozřejmě bude také skupina nové generace, kteří skutečně E-mobilitě podlehli. Ať už z dávného přesvědčení, nebo se nechali ovlivnit. A vlastně takové dnes škodovka do budoucna potřebuje.
Svým způsobem se jedná o určitou část rozmanitosti, kterou koncern tak hrdě komunikuje. Otázkou však je, jak se v tomto směru skutečně s rozmanitostí pracuje?
ŠKODA AUTO má na to stát se skutečně světovou značkou, ....... nebo taky ne.
Komentuji také téma elektromobility spojené se škodovkou a se škodováky. Právě tato značka dokázala, že může být světová a má v sobě obrovský potenciál. Myslím si, že se velice chytře NEzavázala k plné elektromobilitě a tím pravděpodobně udělá obrovskou službu VW Group. ŠKODA AUTO je takový chytrý VW "backup", nebo - chcete-li diverzifikátor VW portfolia. Pokud se její zveřejněná strategie promítne do reálu. Jsem zvědavý, jestli dokáže využít potenciál ryzích automobilových odborníků světové kvality a nechá je dělat to, co je baví, v čem jsou dobří a především co zákazníci chtějí. Stejně tak využije tvárné mladé generace k vývoji BEV vč. prodejní strategie - avšak okrajově. A to nejdůležitější, pokud ji "matka" nechá vyvíjet tu skutečně udržitelnou alternativu k současným pohonům. Pokud to zvládne, může se skutečně stát předním světovým výrobcem a dle mého názoru lídrem VW Group.
Jenže, nechá ji mateřská značka VW zase vystrkovat růžky?
I když jsem životní optimista, v případě škodovky jsem trochu skeptik. K zarmoucení mi velice přispělo prohlášení předsedy představenstva Herbert Diesse, který je asi největším BEV propagátorem (nezapomeňme, že pod jeho vedením už vzniklo BMW i3 !). V rámci prodloužení jeho kontraktu u VW Group do roku 2025 a v rámci Strategie 2030 uvedl něco ve smyslu "firma musí přejít od klasických inženýrů a kvalifikovaných pracovníků k novým oblastem, jenž vyžaduje technologická firma".
Faktem je, že vyvíjet a vyrábět auta jako celky umí skutečně jen několik desítek automobilových firem, zatímco technologických gigantů i menších společností je nespočet. Také se domnívám, že noví hráči zejména z asijského kontinentu, kteří využili trendu bateriových vozů, chrlí nové modely takovou rychlostí, že ani automobiloví odborníci nejsou schopni evidovat, co vše je již na trhu. Mám názor, že legendární tradiční německou preciznost a systematičnost, která je ale dnes zastoupena pomalostí rozhodování a neefektivní velikostí koncernu, sázka na bateriový pohon nespasí. S tím je však i zářivá budoucnost škodovky s velikým otazníkem.
Budu pečlivě sledovat, jestli submisivita škodováků není reprezentována již právě zmíněným zařazením se do pravého jízdního pruhu na R10 a plížením se za kamionem. Uvidíme. Jako každý správný čech samozřejmě přeji škodovce a všem škodovákům, zase trochu toho problikávání v levém pruhu er desítky, které jistě nejen ten náš, ale i světový trh ocení:-)